Alla inlägg under december 2010

Av Heidi - 28 december 2010 08:48

Har hamnat hos världens stökigaste och stimigaste familj. ;)  Här händer det saker hela tiden! Fast de sista dagarna har vi intagit soffläge. Ganska skönt. Jag tycker inte om det kalla vita som kallas för snö, min matte är snäll och tvingar inte ut mig i onödan. Tror inte att hon vill gå ut i onödan hon heller.


Vi har varit iväg och träffat andra hundar i ett ridhus för ett par veckor sedan, dessutom har jag fått träffa nästan alla mina fyrbenta kusiner, alla mina kusiner är fyrbenta ju! Diesel, Scarlette och Royal har jag träffat både på silldagen och julafton. Diesel är snäll, Scarlette är bus och Royal.... han var faktiskt lite läskig. Han gillade inte när jag tuggade lite på hans boxerläpp. Nästa vecka kommer den andra Diezel och sover över natt, det ska bli spännande.


Matte hon envisas med att jag ska jobba för mitt godis. Jag ser då minsann inte att någon av barnen behöver sitta fint eller vara lugn innan dom får sitt lördagsgodis? Dessutom tycker jag det är lite orättvist att Max får hjälpa till att tugga på mina leksaker medans jag inte får röra en endaste av hans. Men det gör jag ändå. *hih* Annars är Max min favorit. Han är på samma höjd som jag.


Matte har köpt en ful fleeceoverall. Lämna tillbaka genast! Vi har dessutom hunnit med besök hos djuraffären och veterinären. Nu ska jag återgå till viloläge en stund till. Snart vaknar Max från förmiddagsvilan och då blir det high-life igen.


/Casper


Det måste jag ju tillägga. Husse säger ajabaja inte sova i sängen Casper. Matte säger jojomen och Varsågod Casper. Hon brukar dessutom försöka gömma mig under täcket när Husse inte ser, men jag måste nog lära mig att vara lite mer stilla om vi ska lyckas lura honom...

Av Heidi - 14 december 2010 14:08

Ömsom skurar ömsom tö. Ja då är det inte vädret jag talar om utan energinivån här hemma. Ena stunden så kastar jag mig över högarna med skräp jag vill ha undan till julen, nästa sekund sitter jag framför Tv:n och njuter av en påse godis och skiter fullständigt i dammråttorna. Casper han hänger på oavsett vilket humör jag är på. Precis som jag vill ha det.


Sista veckan innan julledigheten som Micke jobbar. Sedan njuter vi av ett par veckor där han jobbar lite innan det drar igång till våren igen. Till våren drar även jag och Casper igång "på riktigt". Valpkursen startar i februari och vi kommer att gå för samma instruktör som vi gjorde med Dexter när han var liten. Jag har planer på att gå en klickerkurs under Canis-regi i Växjö, om tiden räcker till. Är väldigt förtjust i de möjligheter som klickern ger.


Casper spenderade dryga timmen hemma själv när jag var och tittade på Alexandras luciatåg på dagis. Det var inga problem. Inga söndertuggade saker, inga hål i väggarna eller kissepölar på golvet.


  

En allt annat än glad pepparkaksgumma som bråkar om.... någonting?


  

Alexandra "tränar" Casper.


    

Av Heidi - 11 december 2010 19:16

Glömska jag glömde dock kameran. Typiskt.

Vi firade sedvanligt Lucia hemma hos barnens gammelmormor Birgit, glögg och kakor i mängder. Trevligt värre.

Casper uppförde sig exemplariskt. Han hälsade fint utan att ge någon näsblod eller en blåtira. Stökade runt men hittade till slut sin plats på den medtagna filten där han däckade och drömde högljutt. Kan det bli bättre.


Var dessutom inne i den nya djurbutiken i Eboda där det dessutom kommer att finnas veterinär 2 dagar i veckan. Trevlig personal, tummen upp! En apportbock storlek mini-mini och lite godis följde med oss ut därifrån och nästa vecka ska Casper få hänga med för lite miljöträning. Går dåligt på den fronten, är svårt att komma iväg när jag är själv med Maxen. För att inte tala om att dra iväg själv med Casper, Max och Alex. Har jag inte gråa hår före så lär jag ha det efteråt.


Barnen myser med lördagsgodis framför Narnia och Casper tuggar frenetiskt på ett grisöra. Själv får det bli en runda i källaren för lite värme i elementen.

Av Heidi - 8 december 2010 14:15

Att behöva gå i koppel är inte direkt något som uppskattas av herr Casper. Inte nog med att man ska utanför dörren ut i den kalla snön, man ska även gå fint i kopplet. Inte dra, inte studsa runt som en liten boll eller kasta sig av och an i snöret.


Jag belönar med klick och godis när han självmant söker upp min vänstra sida, både när jag håller i kopplet och när han springer fritt med kopplet hängande efter sig. Dessutom kommer vi inte ett enda steg framåt om kopplet sträcks och Casper är smart, han har koll. Även om det finns så mycket som lockar i de stora världen.


Hemma jobbar vi också med positiv förstärkning, mycket godis blir det under våra korta träningspass. Casper duttar på händer och på bollen. Sitter, ligger och söker ögonkontakt. Han är så duktig. I köket tränar vi på att ligga på filten, tanken är att den ska kunna hänga med överallt och Casper ska ha en plats som är hans. Kanvasburen vi fick är han inte alls intresserad av. Kan bero på att han ligger och myser hos oss i soffan när vi är i vardagsrummet.

Fina lilla Casper!


  

Av Heidi - 4 december 2010 04:09

   Satt och funderade på vad som egentligen gällde för hundar inne i affärer, tillåtet eller ej? Frågan kom upp då jag i denna arla morgonstund satt och klurade på huruvida vi ska in till Emmaboda och miljöträna idag eller inte.

Iväg ska vi, någonstans i alla fall, för i den lokala djurbutiken får man ta med hund.


Dagarna springer iväg och jag hinner bara hälften av det jag från början tänkt, som vanligt. I tisdags var vi på ridhusträning. Kallt och lite läskigt tyckte Casper till en början men efter en stund i den varma bilen var han villig att träna lite kontakt inne i ridhuset. Igår fick jag dessutom ut honom i snön en stund och jobbade vidare med följsamhet utan att han huttrade och kastade sig in genom kattluckan.


Casper är väldigt lyhörd och bjuder gärna på beteende när klickern kommer fram. Han är snabbtänkt och väldigt trevlig att jobba med. Att sätta sig ner brukar resultera i någon form av belöning, en gottebit, lite kli på ryggen eller tuggknuten som matte håller i handen.


I kväll blir det ett besök hos Mobro John och Annemie för både hund och barn medan vi vuxna beger oss iväg på julbord med alla våra anställda. Ska bli mycket trevligt.


Lite bilder från den gångna veckan.


Casper i den nya fleeceoverallen, sicken snygging!


  

Slaget om den åtråvärda Draktoffeln. Draktoffelns maka är sedan länge död och förlorad i riddare Dexters käftar.


   

Av förklarliga skäl är platsen under Maxens stol Caspers favoritplats! 



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards